Motivačné faktory, ktoré pomáhajú zvládať stres v práci

Sú dni, kedy sa do práce naozaj tešíme, ale bývajú aj také, že sa nám vyslovene nič nechce. Dni, keď je hľadanie motivácie k práci prácou samou o sebe. Vnútorný stres strpčuje život nielen nám, ale aj všetkým okolo nás. Zistite, ktoré motivačné faktory pomáhajú zvládať pracovný stres čo najlepšie.

Niekedy stačí jeden nespokojný klient, priveľká kopa papierov, pridaná povinnosť či nečakaná kritika a človek sa musí zastaviť a zamyslieť, prečo mať svoju prácu vlastne rád. Dôležité je si uvedomiť, že budovanie motivácie pre prácu sa nezačína v pracovnom prostredí.

Ako sa motivovať a zvládnuť pracovný stres mimo práce?

Ranná rutina naštartuje a spraví pekný deň

Nepodceniť ráno prirýchlym utekaním do práce a odignorovaním svojich potrieb je silnou výhodou na celý deň.

Ak si nenájdete čas na cvičenie, skúste krátky pohybový rituál. Je však dôležité, aby sa spájal s fyzickou činnosťou, ktorá rozbehne krvný obeh a nastaví myseľ k aktivite.

TIP: Keďže ľudia v dnešnej dobe často zabúdajú na to, aké dôležité je prijímať pestrú stravu s množstvom vitamínov, na ich doplnenie odporúčame doplnky výživy. Najúčinnejšou formou vitamínov sa dnes stávajú práve lipozomálne doplnky.

Uprednostnite niekedy rodinu pred prácou

Generálny riaditeľ Googlu Sundar Pichai povedal: “Predstavte si, že život je žonglovanie s piatimi guľami, s ktorými žonglujete vo vzduchu a snažíte sa, aby nespadli. Jedna z nich je z gumy a ostatné zo skla. Päť loptičiek: Práca, rodina, zdravie, priatelia, duša. Nepotrvá dlho, kým si uvedomíte, že (práca) je jediná gumená guľa.”

Schopnosť niekedy proste uprednostniť rodinu buduje sebavedomie nevyhnutné k radosti pracovať.

Čerpajte energiu z priateľov

Nepodceňujme silu podpory spoločnosti. Občas stačí uvoľnenie skrz vypočutie sťažností či dokonca len podporné gesto bez slov. Aj to vám dokáže poskytnúť energiu na dlhé hodiny a pomaly zvládnuť vnútorný stres. Dôležité je budovať blízke vzťahy, pretože dôvera je pre podporu najefektívnejšia.

Neporovnávajte sa s ostatnými

Človek je mierou všetkých vecí. Ak hľadáte spôsob, ako sa motivovať, nemali by ste na to zabúdať.

My sme jediným skutočným meradlom svojho úspechu. Sociálne siete denne zásobujú fotkami a videami životov ľudí, ktoré vnímame ako úžasné, naplnené, dobrodružné a plné iných superlatívov. Ukazujú však vždy len cielený zlomok životov druhých zameraný na dojem úspechu.

Jedinou možnosťou spokojnosti je budovať vlastné zážitky, zhodnotiť ich v čase a len v porovnaní s vlastným životom.

Užívajte si záľuby

Ľudia často odkladajú povinnosti a prokrastinujú nie preto, že sú leniví či neschopní, ale pretože nevenujú dostatok času bezpečnej sebarealizácii – teda záľubám, ktorými sa necítia hodnotení a ani necítia tlak na výkon.

Vyrovnávať pracovný výkon voľnočasovými aktivitami je dôležitou zložkou rovnováhy, ktorej nabúranie sa prejaví aj v pracovnej nespokojnosti.

Nezanedbávajte svoje zdravie

Najmä zdravý spánok a stravovanie má vplyv na celkový pocit spokojnosti človeka. Pracovať na spokojnosti v zamestnaní pridávaním si aktivít naviac, či prinajhoršom na úkor spánku (ktorý sa v konečnom dôsledku môže prejaviť aj nespavosťou), alebo vynechávaním obeda, je zaručená cesta k vyhoreniu a strate radosti z práce.

Je zaujímavé pozorovať, koľko starostlivosti venujú ľudia svojim autám či mobilom, ale od svojich tiel očakávajú neustály výkon bez dobíjania.

Ako sa motivovať v práci?

Neustále si všetko plánujte

Veľa stresu vzniká z potreby vyhovieť okoliu okamžite, čo vedie k časovému tlaku a chybovosti.

Skúste občas vyhovieť tak, že neponúknete klientovi najbližší možný termín, ale ten najvzdialenejší, ktorý vám dá dostatočný čas na prípravu.

Dodržiavajte prestávky a výrazne znížite svoju chybovosť.

TIP: Pokiaľ si čoraz viac uvedomujete vlastné vyčerpanie, a zároveň viete, že pracovné povinnosti zo dňa na deň nezmiznú, únavu dokážete redukovať aj pomocou horčíka. Aj keď výživový doplnok nie je riešením, ako zvládnuť vnútorný stres z práce, je cestou k cieľu. Magne B6 Control Stress prispieva k správnej funkcii psychiky, zlepšuje pamäť, zvyšuje koncentráciu a odolnosť voči stresu.

Pracujte s hodnotami

Stanovte si ciele podľa svojich hodnôt. Zjednodušovať pracovný úspech len na zárobok je obmedzujúce. Aj výskumy potvrdili limity finančnej odmeny ako motivácie.

Skúste sa zamerať na spätnú väzbu od spokojných klientov, pýtajte si pravidelne hodnotenie od vedenia – budete prekvapení, koľko pozitív sa vždy nájde.

Pripomínajte si spoločenskú užitočnosť svojho povolania.

Budujte kariéru s možnosťou rastu

Vnímať svoje povolanie ako rastúcu kariéru je silným motivačným faktorom. Stagnácia nie je nedostatok možností, ale nedostatok vôle. Ak aktuálne zamestnanie umožňuje rast len minimálne, cestou je rozširovať svoje možnosti na nové zameranie.

Komunikujte, komunikujte, komunikujte

Komunikujme pravidelne s vedením – upevňuje to zamestnanecký vzťah, uľahčuje zvládanie kritiky z nadhľadu a posilňuje našu angažovanosť.

Komunikujme a budujme vzťahy s kolegami – sú sociálnou podporou v ťažkostiach a poskytujú cennú spätnú väzbu z pohľadu rovnocenného postavenia.

Komunikácia samého so sebou – neustávajme vo vnútornom dialógu, premýšľajme o užitočnosti svojej práce a hľadajme v nej možnosti vlastnej sebarealizácie. Vykonávať prácu mechanicky bez premýšľania vedie dlhodobo k pocitom bezmocnosti a poklesu motivácie.

TIP: Nájdite si tiché miesto aspoň na pár minút do dňa a zrelaxujte pri príjemnej hudbe alebo knihe. Už 15 minút nerušeného ticha s teplým čajom v ruke dokáže s mysľou urobiť zázraky.

Budťe autentickí

Byť sám sebou neznamená prestať sa kontrolovať a konať bez ohľadu na druhých, znamená to konať s vnútornou vierou, že sme prijatí takí, akí sme, aj s chybami či našimi potrebami. Takéto prijatie nám umožní žiť spokojnejšie.

Navyše, robiť prácu viac po svojom, zvyšuje efektívnosť. Zároveň nás sebaprijatie zlepšuje v zdravom spracovaní kritiky.

Naučte sa tešiť z kritiky

Aj keď to môže znieť ako paradox, nie len že kritiku nemusíme vnímať ako katastrofálne zlyhanie a poukázanie na našu neschopnosť, ale ako najrýchlejší faktor sebarozvoja.

Skúsme si pripomenúť, že kto nič nerobí, nič nepokazí. Spokojnosť neznamená nezažívať žiadnu kritiku v práci, spokojnosť znamená využiť kritiku k posunu a premeniť ju časom na úspech.

Vyzývajte samých seba

Takzvaný Watssov princíp, ktorý je paradoxom spokojnosti ľudí. Túžba po väčšom množstve pozitívnych skúseností je sama o sebe negatívnou skúsenosťou. A iróniou je, že prijatie negatívnej skúsenosti je samo o sebe pozitívnou skúsenosťou.

Inými slovami, nežime pasívne v očakávaní úspechu, stavajme si konkrétne pracovné výzvy a dávajme si na ich dosiahnutie čas. Vďaka tomu budeme nachádzať konkrétne úspechy v rovnováhe so zlyhaniami a zažívať spokojnosť.

Zázraky sa začnú diať, keď dáme rovnaké množstvo energie svojim snom, ako dávame svojim strachom.

Autor

Pracujem 12 rokov ako poradenský psychológ. Najradšej využívam behaviorálne princípy pre prácu s režimom a rozvoj komunikačných zručností. Obľubujem prednášanie a prácu so skupinami. Vo voľnom čase som nadšenec živej hudby a literatúry.