Ako správne postupovať pri liečbe nespavosti

Na začiatok by sme si mali zadefinovať, čo je to nespavosť. Nespavosť alebo insomnia je najčastejšia porucha spánku, prejavuje sa neschopnosťou zaspať, prerušovaným spánkom alebo predčasným zobúdzaním. S nekvalitným spánkom súvisia aj problémy, ktoré sa prejavujú cez deň, ako sú únava, ospalosť, poruchy koncentrácie a pamäti, zmeny nálad či bolesti hlavy. V lekárni sa každodenne stretávame s pacientmi, ktorí buď trpia na príznaky nespavosti, poprípade užívajú lieky na spanie. Úlohou nás, farmaceutov, by malo byť správne viesť konzultáciu s pacientmi a nájsť liečebnú alternatívu a odporúčať režimové opatrenia, ktoré pomôžu, alebo odhaliť, kedy je nutná konzultácia s lekárom. Taktiež by sme sa pri terapii mali zamerať na hľadanie príčiny, nie len na potláčanie príznakov.

Taktiež by sme mali chápať, čo sa deje s našim telom počas spánku.

Po zaspatí sa najprv objaví synchrónny spánok, tzv. NREM (Non Rapid Eye Movement, z anj. doslovne nerýchly pohyb očí ), ktorý je niekoľkokrát za noc prerušovaný paradoxným spánkom, tzv. REM (Rapid Eye Movement, z anj. doslovne rýchly pohyb očí). Tieto 2 fázy sa cyklicky striedajú v intervale 90-120 minút, čo označujeme ako architektúru spánku. Po sebe nasledujúce cykly spánku sú oddelené krátkymi fázami bdelosti, počas ktorých meníme polohu a väčšinou si ich nepamätáme.

REM je hlboký snový spánok, podľa EEG je mozgová aktivita podobná skôr stavu bdenia, je tu vysoký prah prebudenia. Prejavuje sa rýchlymi pohybmi očných buliev, živými snami, kolísaním krvného tlaku, teploty a frekvencie srdca, nepravidelným dychom, svalovými záškubmi, svalovou slabosťou, u mužov erekciou a u žien prekrvením klitorisu.

NREM umožňujecelkový telesný odpočinok, hlavne mozgu, je preňho charakteristický pokles mozgovej aktivity, pravidelnosť dychu, frekvencie srdca, tlaku, stabilná telesná teplota, zvyšený svalový tonus vedúci k pohybom tela. Delí sa na 4 fázy:

  1. Theta - zaspávanie
  2. Sigma – v tejto fáze sa ľahko prebúdzame
  3. a  4. Delta – najhlbší spánok, ťažko sa prebúdzame

Mladý dospelý a zdravý človek zaspáva cca 10-20 min po ľahnutí do postele a zhasnutí svetla. S vekom doba zaspávania rastie, v norme je to 30 min. Deti majú vyšší podiel REM a hlbokých NREM fáz spánku, u starších tieto fázy ubúdajú a zvyšuje sa podiel bdelosti. Sny sa nám môžu snívať kedykoľvek počas spánku, keď sa prebudíme vo fáze REM, lepšie si ich pamätáme.

Základné otázky, ktoré by sme si mali klásť pri nespavosti:

  1. Ako dlho trvajú ťažkosti?

Ak bude odpoveď menej ako mesiac, hovoríme o akútnej insomnii, najčastejšie príčiny sú bolesť, kašeľ, tréma, prejavy alergií ako svrbenie, poruchy cirkadiálneho rytmu atď.Ak si odpoviete menej ako 6 mesiacov, trpíte subchronickou insomniou, ktorá je často spôsobená iným dlhodobo trvajúcim ochorením alebo nepriaznivou životnou situáciou. Ak nespavosť trvá dlhšie ako 6 mesiacov, hovoríme o chronickej insomnii, súvisiacej so zle naučenými stereotypmi, neadekvátnou spánkovou hygienou, duševnými chorobami, závislosťou na psychoaktívnych látkach alebo poruchami respirácie a pohybu v spánku.

  1. Čo by mohlo byť príčinou nespavosti?
  • Vedľajšie účinky liečiv
  • Neurologické ochorenia
  • Psychiatrické ochorenia
  • Ostatné telesné ochorenia
  • Rebound insomnia (návrat nespavosti) po vysadení liekov na spanie
  • Konzumácia alkoholu/drog, poprípade ich vysadenie
  • Duševné problémy, ako úmrtie v rodine, stres...
  • Nesprávny životný štýl, ignorácia zásad spánkovej hygieny
  • Zamestnanie na zmeny
  • Zmena prostredia
  1. Aké sú konkrétne problémy so spánkom?
  • Ťažké zaspávanie, často spojené s úzkosťou, typické pre mladších pacientov
  • Opakované prebúdzanie v priebehu spánku (viac ako 3x za noc), často spojená s výskytom nočných môr, bežná u starších
  • Predčasné ranné prebúdzanie a nemožnosť opäť zaspať – typické u starších pacientov a pacientov s depresiou
  • Pacient nespí celú noc
  • Nedostatočný, nepokojný spánok
  • Hlasité, hlavne nepravidelné chrápanie, zástavy dychu (viac ako 5x za hodinu), mohlo by ísť o syndróm spánkového apnoe

Nemôžem spať, ako mi pomôžu v lekárni?

Pri liečbe nespavosti rozlišujeme farmakologickú a nefarmakologickú terapiu. Nefarmakologická liečba je síce zdĺhavá, ale za to najefektívnejšia. Nevzniká na ňu závislosť a výsledky sú dlhodobé. Medzi najčastejšie používané metódy patrí kognitívne behaviorálna terapia a užívanie prírodných liečiv.

Kognitívne behaviorálna terapia (KBT) sa zameriava na problematické správanie a jednanie človeka. Cieľom je rozpoznať a následne zmenou potlačiť alebo odstrániť správanie, ktoré bráni kvalitnému spánku. Z techník, ktoré patria do KBT spomeniem spánkovú hygienu a kontrolu stimulov.

 Spánková hygiena a kontrola stimulov

  • Do postele si ľahnite až pri ospalosti
  • Pravidelne sa zobúdzajte, aj cez víkend
  • Nespite počas dňa, poprípade len krátko poobede (30-45 min)
  • Posteľ využívajte len na spanie alebo sexuálnu aktivitu (v posteli nepozerajte televíziu, nečítajte, nejedzte...)
  • Hodinu pred spaním prerušte všetky psychicky náročné činnosti, neľahajte si v strese, rozrušení, znepokojení
  • V spálni minimalizujte hluk a svetlo, teplota 18-20°C, zabezpečte, aby bola spálňa vyvetraná, taktiež odstráňte rušiace predmety a alergény
  • Zabezpečte primeranú pohybovú aktivitu počas dňa, nie však pred spaním
  • Správna životospráva – pred spaním (aspoň 4 hodiny) nejedzte ťažké jedlá, nepite alkohol, kávu, čierny a zelený čaj, nefajčite. Ale pozor na prebudenie z hladu – pred spaním môžete zjesť trochu ovocia, vypiť mlieko (vhodné pre obsah tryptofanu, ktorý je prekurzorom serotonínu, dôležitého mediátora pre striedanie spánku a bdenia)
  • Pri neschopnosti zaspať do 30 min, opustite posteľ a nájdite si vhodnú aktivitu (čítanie, počúvanie hudby)

Farmakologická liečba zahŕňa hlavne lieky na lekársky predpis. Liečivá sa nazývajú hypnotiká a sedatíva. Všetky tieto liečivá naburávajú architektúru spánku, každé v inej miere. Na rozdiel od vyššie spomínanej nefarmakologickej liečby sedatíva resp. hypnotiká príčinu neriešia, len potláčajú príznaky. V tomto prípade je úlohou farmaceutov poučiť pacienta, ako tieto lieky správne užívať (30 minút pred spaním) a upozorniť na:

  • dĺžku terapie (pri akútnej nespavosti 4 týždne, u chronických pacientoch sa javí vhodné výmena hypnotík, aby sa predišlo vzniku tolerancie a závislosti)
  • na možné nežiaduce účinky (hlavne na závislosť a toleranciu, teda na to, že na zaspávanie budú potrebovať stále vyššiu dávku a že bez tablety ani nezaspia, hlavne pri dlhodobejšej terapii)
  • Taktiež je potrebné upozorniť na to, že pri vysadzovaní treba byť opatrní, že tieto lieky treba vysadzovať postupne, nie nárazovo, aby sme sa vyhli návratu nespavosti.

Môže pomôcť príroda?

prírodnej liečbe v oblasti nespavosti patria doplnky stravy, fytofarmaka a čajové zmesi. Patria práve k spomínanej nefarmakologickej liečbe nespavosti. Na trhu máme relatívne úzke spektrum týchto prípravkov. Z rastlín sú to hlavne kombinované prípravky obsahujúce valeriánu lekársku, ľubovník bodkovaný, chmeľ, mučenku, medovku, levanduľu, eleuterokok (ľudovo sibírsky ženšen) a ďalšie.

Najlepšie klinické výsledky z týchto rastlín vykazuje valeriána lekárska. Účinkuje sedatívne tak, že v mozgu zasahuje do metabolizmu kyseliny GABA (gama-amino maslová). Je to mediátor, ktorý v našom tele vyvoláva tlmivé účinky. Aby sme dosiahli optimálny účinok, odporúča sa užívať 2-4 týždne.

Pri výbere vhodného rastlinného prípravku netreba zabúdať na možné nevhodné kombinácie s liekmi. Rizikové sú prípravky s obsahom ľubovníka, ktorý môže ovplyvniť metabolizmus a teda aj účinok liečiv. Pozor si treba dávať, hlavne pri užívaní niektorých antidepresív, digoxínu, warfarínu, hormonálnej antikoncepcie a ďalších. V takomto prípade sa treba poradiť s lekárom alebo lekárnikom.

Z voľnopredajných liečiv sú u nás na trhu len prípravky s obsahom guajfenesinu a melatonínu. Guajfenesin sa používa okrem nespavosti aj na úzkosť a uvoľnenie svalstva, môže však pôsobiť celkový útlm, preto je nutné byť pri užívaní tohto lieku opatrný pri činnostiach, ktoré vyžadujú pozornosť (napr. šoférovanie). Taktiež nie je vhodný v tehotenstve a pri kojení.

Melatonín je hormón, ktorý sa tvorí prirodzene večer, napomáha zaspávaniu a ovplyvňuje cirkadiálny rytmus (biologický rytmus, ktorý súvisí s kolísaním aktivity a bdelosti). Tvorba melatonínu v tele vekom klesá, preto majú starší ľudia horšie vnímanie medzi dňom a nocou, dochádza k fragmentácii spánku, spánok je povrchnejší a tým pádom sa znižuje aj denný výkon.
Melatonín teda prispieva k skráteniu času zaspávania, taktiež prispieva k zmierneniu vyčerpania pri cestovaní lietadlom do iného časového pásma. Má dobrý bezpečnostný profil a nízke riziko vzniku závislosti.
Hlavná indikácia je krátkodobá liečba primárnej nespavosti charakterizovaná zlou kvalitou spánku u pacientov nad 55 rokov. Posledné klinické štúdie však uvádzajú, že melatonín v dávke 1 mg tesne pred spaním pomáha skrátiť čas zaspávania aj u mladších ľudí.

Kedy je potrebná konzultácia s lekárom?

V prípade, ak u vás nespavosť trvá dlhšiu dobu a nezaberajú voľnopredajné lieky a režimové opatrenia, ak sa vám stáva, že zaspávate počas dňa a máte sny, ktoré neviete rozlíšiť od reality, poprípade trpíte ochorením, ktoré nie je dobre kompenzované, hlavne, ak je symptómom bolesť, poprípade máte diagnostikovanú psychickú poruchu ako napríklad ťažkú depresiu alebo úzkostnú poruchu, alebo trpíte inými poruchami spánku, ako napríklad syndrómom nepokojných nôh alebo spánkovým apnoe, je nutné vyhľadať lekára.

Nespavosť má všeobecne negatívny dopad na psychickú aj fyzickú stránku človeka. Je to závažný zdravotný aj socioekonomický problém. Negatívne ovplyvňuje pracovný výkon, spôsobuje dopravné nehody, môže viesť k rozvoju závislostí a vážnejších psychických chorôb. Preto nespavosť netreba ignorovať a ak na to sami nestačíte, netreba sa hanbiť vyhľadať pomoc v lekárni alebo u lekára podľa závažnosti.

Autor

PharmDr. Lucia Šinaľová

Čerstvá doktorka farmácie, vyštudovala farmaceutickú fakultu Karlovej Univerzity v Hradci Králové. Zaujíma sa o výskum v oblasti liekových interakcií, zdravého životného štýlu a podpory zdravia.

Súvisiace produkty