REKLAMAČNÝ PORIADOK INTERNETOVÉHO VÝDAJA MEDIKAMENT.SK
držiteľa povolenia na poskytovanie lekárenskej starostlivosti LEKÁREŇ PHARMACIA, s.r.o., so sídlom Kellerova 8, 085 01 Bardejove, IČO: 36465381 vo verejnej lekárni LEKÁREŇ PHARMACIA /ďalej len „Držiteľ povolenia“/
vypracovaný v súlade s ustanoveniami § 618 až § 626 Občianskeho zákonníka č. 40/1964 Zb. v znení neskorších predpisov, zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov a vyhlášky Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 21/2012 Z.z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o internetovom výdaji liekov alebo zdravotníckych pomôcok, o spôsobe zverejnenia informácie o internetovom výdaji, o spôsobe balenia zásielky a jej prepravy a o spôsobe reklamácie.
Čl. I
Všeobecné ustanovenia
Tento reklamačný poriadok internetového výdaja (ďalej len „Reklamačný poriadok“) upravuje postup pri uplatňovaní reklamácie Tovaru objednaného Objednávateľom, ktorý je spotrebiteľom v zmysle ust. § 52 ods. 4 Občianskeho zákonníka u Držiteľa povolenia prostredníctvom webového sídla Držiteľa povolenia. Je záväzný pre Držiteľa povolenia aj Objednávateľa.
Na účely tohto Reklamačného poriadku sa reklamáciou rozumie uplatnenie zodpovednosti za vady Tovaru zo strany Objednávateľa voči Držiteľovi povolenia.
Tento Reklamačný poriadok sa v časti Čl. IX vzťahuje na internetový výdaj Liekov a Zdravotníckych pomôcok realizovaný v zmysle ustanovení zákona č. 362/2011 Z.z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a vyhlášky MZ SR č. 21/2012 Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o internetovom výdaji liekov alebo zdravotníckych pomôcok, o spôsobe zverejnenia informácie o internetovom výdaji, o spôsobe balenia zásielky a jej prepravy a o spôsobe reklamácie.
Pokiaľ sa v tomto Reklamačnom poriadku používajú označenia či slovné spojenia, ktoré nie sú bližšie vysvetlené, ich definícia je upravená vo Všeobecných obchodných podmienkach internetového výdaja Medikament (ďalej len „VOP Medikament“), ktorý je zverejnený na webovom sídle Držiteľa povolenia www.medikament.sk.
Informácie o servisných miestach pre záručný a pozáručný servis sú uvedené v záručnom liste, resp. ich Držiteľ povolenia Objednávateľovi poskytne na vyžiadanie e-mailom.
Čl. II
Zodpovednosť za vady
Tovar má vady, ak nie je v súlade s dohodnutými požiadavkami v zmysle § 616 Občianskeho zákonníka alebo všeobecnými požiadavkami v zmysle § 617 Občianskeho zákonníka alebo ak jeho používanie znemožňujú alebo obmedzujú práva tretej osoby vrátane práv duševného vlastníctva.
Tovar nemusí byť v súlade so všeobecnými požiadavkami v zmysle § 617 Občianskeho zákonníka, ak Držiteľ povolenia výslovne oboznámil Objednávateľa, že určitá vlastnosť Tovaru nezodpovedá všeobecným požiadavkám a Objednávateľ s nesúladom výslovne a osobitne súhlasil.
Držiteľ povolenia zodpovedá za vady, ktoré má Tovar v čase jeho dodania a ktoré sa prejavia do dvoch rokov od dodania Tovaru (záruka).
Objednávateľ je povinný skontrolovať Tovar pri jeho dodaní a reklamovať zjavné vady. Za zjavné vady sú považované vady zistiteľné pri preberaní Tovaru, a to najmä:
a) množstevný a sortimentný rozdiel,
b) znehodnotenie Tovaru (zdeformovaný obal, poškodený obal a pod.)
Ak Držiteľ povolenia zodpovedá za vadu predaného Tovaru, Objednávateľ má voči nemu právo na odstránenie vady opravou alebo výmenou (článok VI, právo na primeranú zľavu z Kúpnej ceny alebo právo od Kúpnej zmluvy odstúpiť (článok VII).
Objednávateľ môže uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady, len ak vytkol vadu do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr do uplynutia doby podľa článku III ods. 1 až 3.
Čl. III
Záručná doba
Zákonná záručná doba je dva roky.
Ak ide o použitú vec, Objednávateľ a Držiteľ povolenia sa môžu dohodnúť aj na kratšej záručnej dobe, nie však kratšej než 1 rok od dodania Tovaru.
Pri veciach, ktoré sú určené na to, aby sa užívali po dlhšiu dobu, ustanovujú osobitné predpisy záručnú dobu dlhšiu ako dva roky.
Čl. IV
Plynutie záručnej doby
Záručná doba začína plynúť od okamihu dodania Tovaru Objednávateľovi.
Práva zo zodpovednosti za vady Tovaru, pre ktoré platí záručná doba, zaniknú, ak sa neuplatnili v záručnej dobe.
Ak ide o použitú vec, zaniknú práva zo zodpovednosti za vady, ak neboli uplatnené do dvoch rokov odo dňa dodania použitej veci Objednávateľom alebo do doby, na ktorej sa Držiteľ povolenia a Objednávateľ dohodli podľa čl. III. bodu 2 tohto Reklamačného poriadku.
Doba od uplatnenia práva zo zodpovednosti za vady až do doby, keď Objednávateľ po skončení opravy bol povinný vec prevziať, sa do záručnej doby nepočíta.
Ak dôjde k výmene Tovaru, začne plynúť záručná doba znova od dodania nového Tovaru.
Čl. V
Postup pri uplatnení zodpovednosti za vady
Vadu Tovaru možno vytknúť:
a) E-mailom zaslaným na adresuinfo@medikament.sk
b) Osobne alebo poštou na adrese LEKÁREŇ PHARMACIA, Dlhý rad 6, 085 01 Bardejov.
Ak Objednávateľ vytkol vadu poštovou zásielkou, ktorú Držiteľ povolenia odoprel prijať, zásielka sa považuje za doručenú v deň odopretia.
Držiteľ povolenia poskytne Objednávateľovi písomné potvrdenie o vytknutí vady bezodkladne po vytknutí vady Objednávateľom. Držiteľ povolenia v potvrdení o vytknutí vady uvedie lehotu, v ktorej vadu odstráni. Oznámená lehota nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý Držiteľ povolenia nemôže ovplyvniť. Držiteľ povolenia je povinný odstrániť vadu v primeranej lehote, ktorou sa rozumie najkratší čas, ktorý Držiteľ povolenia potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu Tovaru s prihliadnutím na povahu Tovaru a povahu a závažnosť vady.
Ak Držiteľ povolenia odmietne zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi Objednávateľovi.
Ak Objednávateľ znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť Držiteľa povolenia za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a Držiteľ povolenia nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu. Objednávateľ má voči Držiteľovi povolenia právo na náhradu účelne vynaložených nákladov spojených so znaleckým posudkom a odborným stanoviskom. Objednávateľ musí toto právo uplatniť u Držiteľa povolenia najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opravenej alebo náhradnej veci, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy, inak toto právo zanikne.
Tovar možno odovzdať Držiteľovi povolenia na účel uplatnenia zodpovednosti za vady (reklamácie) osobne alebo zaslaním poštovej zásielky na adresu LEKÁREŇ PHARMACIA, Dlhý rad 6, 085 01 Bardejov.
Vzhľadom na osobitnú povahu Liekov a Zdravotníckych pomôcok a osobitné podmienky ich vrátenia upravené vo vyhláške MZ SR č. číslo 21/2012 Z. z. je možné Lieky a Zdravotnícke pomôcky reklamovať z dôvodov a postupom výlučne podľa čl. IX. tohto Reklamačného poriadku.
Čl. VI
Odstránenie vady
Objednávateľ má právo zvoliť si odstránenie vady výmenou Tovaru alebo opravou Tovaru. Objednávateľ si nemôže zvoliť taký spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil Držiteľovi povolenia neprimerané náklady s ohľadom na okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mal Tovar bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil kupujúcemu značné ťažkosti.
Predávajúci môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani výmena nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na okolnosti vrátane okolností podľa odseku 1 druhej vety tohto článku.
Držiteľ povolenia opraví alebo vymení Tovar v primeranej lehote po tom, čo Objednávateľ vytkol vadu, bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí kupujúcemu s ohľadom na povahu Tovaru a účel, na ktorý Odberateľ Tovar požadoval. Primeranou lehotou, ktorou sa rozumie najkratší čas, ktorý Držiteľ povolenia potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu Tovaru s prihliadnutím na povahu Tovaru a povahu a závažnosť vady.
Na účel opravy alebo výmeny Objednávateľ odovzdá Tovar Držiteľovi povolenia spôsobom uvedeným v článku V odseku 6 tohto Reklamačného poriadku. Náklady prevzatia Tovaru znáša Držiteľ povolenia.
Držiteľ povolenia dodá opravený Tovar alebo náhradný Tovar Objednávateľovi na vlastné náklady rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým mu Objednávateľ odovzdal vadný Tovar, ak sa strany nedohodnú inak. Ak Objednávateľ neprevezme Tovar v lehote šiestich mesiacov odo dňa, kedy ho mal prevziať, môže Držiteľ povolenia Tovar predať. Ak ide o vec väčšej hodnoty, Držiteľ povolenia Objednávajúceho o zamýšľanom predaji vopred upovedomí a poskytne mu primeranú dodatočnú lehotu na prevzatie Tovaru. Držiteľ povolenia bezodkladne po predaji vyplatí Objednávateľovi výťažok z predaja Tovaru po odpočítaní nákladov, ktoré účelne vynaložil na jeho úschovu a predaj, ak Objednávateľ uplatní právo na podiel z výťažku v primeranej lehote uvedenej Držiteľom povolenia v oznámení o zamýšľanom predaji Tovaru. Držiteľ povolenia môže Tovar na vlastné náklady zničiť, ak sa ho nepodarilo predať alebo ak predpokladaný výťažok z predaja nebude postačovať ani na úhradu nákladov, ktoré Držiteľ povolenia účelne vynaložil na úschovu Tovaru, a nákladov, ktoré by Držiteľ povolenia musel nevyhnutne vynaložiť na jej predaj.
Pri odstránení vady výmenou Tovaru nemá Držiteľ povolenia právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním Tovaru a na odplatu za bežné užívanie Tovaru pred jej výmenou.
Držiteľ povolenia zodpovedá za vady náhradného Tovaru.
Čl. VII
Zľava z Kúpnej ceny a odstúpenie od zmluvy
Objednávateľ má právo na primeranú zľavu z Kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od Kúpnej zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty, ak
a) Držiteľ povolenia Tovar neopravil ani nevymenil,
b) Držiteľ povolenia odmietol odstrániť vadu postupom podľa článku VI odsek 2 tohto Reklamačného poriadku,
c) Tovar má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene Tovaru,
d) vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z Kúpnej ceny alebo odstúpenie od Kúpnej zmluvy, alebo
e) Držiteľ povolenia vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre Objednávateľa.
Pri posudzovaní práva Objednávateľa na zľavu z Kúpnej ceny alebo odstúpenie od Kúpnej zmluvy podľa odseku 1 písm. c) a d) sa zohľadnia všetky okolnosti, najmä druh a hodnota Tovaru, povaha a závažnosť vady a možnosť od Objednávateľa objektívne žiadať, aby dôveroval v schopnosť Držiteľa povolenia odstrániť vadu.
Zľava z Kúpnej ceny musí byť primeraná rozdielu hodnoty predaného Tovaru a hodnoty, ktorú by Tovar mal, ak by bol bez vád.
Objednávateľ nemôže odstúpiť od Kúpnej zmluvy podľa odseku 1, ak sa Objednávateľ spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná. Dôkazné bremeno, že sa Objednávateľ spolupodieľal na vzniku vady a že vada je zanedbateľná, nesie Držiteľ povolenia.
Ak sa zmluva týka kúpy viacerých vecí, Objednávateľ môže od nej odstúpiť len vo vzťahu k vadnej veci. Vo vzťahu k ostatným veciam môže odstúpiť od zmluvy, len ak nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si ostatné veci bez vadnej veci.
Objednávateľ po odstúpení od zmluvy alebo jej časti vráti Tovar Držiteľovi povolenia na náklady Držiteľ povolenia spôsobom podľa článku V odseku 6 tohto Reklamačného poriadku.
Držiteľ povolenia po odstúpení od zmluvy vráti Objednávateľovi Kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia Tovaru Držiteľovi povolenia alebo po preukázaní, že Objednávateľ zaslal Tovar Držiteľovi povolenia, podľa toho, ktorý okamih nastane skôr.
Držiteľ povolenia vráti Kúpnu cenu Objednávateľovi alebo mu vyplatí zľavu z Kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil Objednávateľ pri zaplatení kúpnej ceny, ak Objednávateľ výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady spojené s úhradou znáša Držiteľ povolenia.
Držiteľ povolenia nemá právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním Tovaru a na odplatu za bežné užívanie Tovaru pred odstúpením od Kúpnej zmluvy.
Čl. VIII
Spotrebiteľská záruka
Držiteľ povoleniamôže poskytnúť Objednávateľovi spotrebiteľskú záruku, ktorou sa zaviaže vrátiť Objednávateľovi Kúpnu cenu, vymeniť alebo opraviť Tovar vec alebo zabezpečiť jej údržbu nad rozsah práv vyplývajúcich zo zodpovednosti za vady. Objednávateľ má právo požadovať od Držiteľa povolenia, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, plnenie zo spotrebiteľskej záruky za podmienok uvedených v záručnom liste alebo v súvisiacej reklame dostupnej v čase uzatvorenia Kúpnej zmluvy alebo pred jej uzatvorením.
Ak Držiteľ povolenia poskytol spotrebiteľskú záruku, poskytne Objednávateľovi záručný list na trvanlivom médiu najneskôr v čase dodania Tovaru v slovenskom jazyku alebo so súhlasom spotrebiteľa v inom jazyku.
ČI. IX
Osobitné ustanovenia vzťahujúce sa na spôsob a vybavenie reklamácie v prípade internetového výdaja Liekov a Zdravotníckych pomôcok
Na spôsob a vybavenie reklamácie Lieku alebo Zdravotníckej pomôcky sa vzťahujú nasledovné osobitné ustanovenia Reklamačného poriadku vyplývajúce z právnej úpravy obsiahnutej v § 6 Vyhlášky MZ SR č. 21/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o internetovom výdaji liekov alebo zdravotníckych pomôcok, o spôsobe zverejnenia informácie o internetovom výdaji, o spôsobe balenia zásielky a jej prepravy a o spôsobe reklamácie. Súhlas s obsahom Reklamačného poriadku Objednávateľ vyjadrí zaškrtnutím políčka pred odoslaním riadne vyplnenej Objednávky Držiteľovi povolenia. Držiteľ povolenia má vypracovaný a vedie systém zaznamenávania reklamácie Liekov a Zdravotníckych pomôcok.
Liek možno vrátiť do 7 (siedmich) dní odo dňa prevzatia zásielky, ak zásielka obsahuje:
liek v inej liekovej forme, v inom množstve liečiva v jednej dávke lieku alebo v inej veľkosti balenia, ako bol objednaný,
iný počet balení lieku, ako bol objednaný,
liek s dátumom exspirácie kratším, ako je čas liečby zaslaným liekom pri dodržaní dávkovania lieku v súlade s údajmi uvedenými v písomnej informácii pre používateľov lieku,
poškodený vnútorný obal lieku,
liek bez písomnej informácie pre používateľa lieku alebo písomnú informáciu pre používateľa lieku, ktorá nie je v štátnom jazyku alebo v inom jazyku ako v štátnom jazyku, ak ide o písomnú informáciu pre používateľa lieku podľa § 22 ods. 6 písm. a) Zákona o liekoch,
liek s inou šaržou, ako je šarža uvedená na faktúre (dodacom liste).
Zdravotnícku pomôcku možno vrátiť do 7 (siedmich) dní odo dňa prevzatia zásielky, ak zásielka obsahuje:
poškodenú zdravotnícku pomôcku,
iný počet balení zdravotníckej pomôcky, ako bol objednaný,
zdravotnícku pomôcku po dátume exspirácie,
zdravotnícku pomôcku, ktorá nespĺňa technické požiadavky uvedené vo vyhlásení o zhode,
zdravotnícku pomôcku bez návodu na použitie alebo ak návod na použitie nie je v štátnom jazyku.
Vrátenie Lieku alebo Zdravotníckej pomôcky, ak ide o Liek alebo Zdravotnícku pomôcku vrátenú Objednávateľom z dôvodov uvedených v odsekoch 2 a 3 tohto článku, vybaví Držiteľ povolenia výmenou vráteného Lieku alebo vrátenej Zdravotníckej pomôcky za Kúpnu cenu, ktorú Objednávateľ za vrátený Liek alebo Zdravotnícku pomôcku zaplatil Držiteľovi povolenia vrátane nákladov na doručenie zásielky. Držiteľ povolenia vracia sumu, ktorú Objednávateľ za vrátený Liek alebo Zdravotnícku pomôcku zaplatil rovnakým spôsobom, aký Objednávateľ použil pri svojej platbe Kúpnej ceny, ak Objednávateľ výslovne nesúhlasil s iným spôsobom úhrady, ktorý nie je spojený s účtovaním akýchkoľvek ďalších poplatkov Objednávateľovi.
Držiteľ povolenia je povinný prevziať Tovar a vrátiť Objednávateľovi najneskôr v lehote desať (10) pracovných dní odo dňa odstúpenia od Kúpnej zmluvy Kúpnu cenu, resp. jej časť vrátane nákladov na doručenie zásielky, ktorú Objednávateľ uhradil za Tovar, ktorý je predmetom vrátenia.
Liek alebo Zdravotnícku pomôcku možno vrátiť na účel reklamácie osobne alebo zaslaním poštovej zásielky na adresu LEKÁREŇ PHARMACIA, Dlhý rad 6, 085 01 Bardejov.
ČI. X
Informácia o možnosti alternatívneho riešenia sporov
Objednávateľ má právo obrátiť sa na Držiteľa povolenia so žiadosťou o nápravu, ak medzi Objednávateľom a Držiteľom povolenia vznikne spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady alebo ak sa Objednávateľ domnieva, že Držiteľ povolenia porušil iné práva Objednávateľa, a to
E-mailom na adresu: info@medikament.sk
Osobne alebo poštou na adresu LEKÁREŇ PHARMACIA, Dlhý rad 6, 085 01 Bardejov.
Objednávateľ má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu subjektu alternatívneho riešenia sporov (ďalej len „ARS“), ak Držiteľ povolenia na žiadosť podľa predchádzajúceho odseku tohto článku odpovedal zamietavo alebo na ňu neodpovedal do 30 dní odo dňa jej odoslania.
Návrh podáva spotrebiteľ príslušnému subjektu ARS; možnosť Objednávateľa obrátiť sa na príslušný súd tým nie je dotknutá. Zoznam subjektov alternatívneho riešenia sporov je zverejnený na webovom sídle Ministerstva hospodárstva SR: https://www.mhsr.sk/obchod/ochrana-spotrebitela/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov-1/zoznam-subjektov-alternativneho-riesenia-spotrebitelskych-sporov-1
Ďalšie podmienky súvisiace s ARS ustanovuje zákon č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Európska komisia na účely mimosúdneho riešenia sporov so spotrebiteľmi vyvinula platformu riešenia sporov online (RSO). Aj túto platformu môže Objednávateľ využiť na riešenie svojich sporov, a to prostredníctvom odkazu http://ec.europa.eu/consumers/odr.
ČI. XI
Záverečné ustanovenia
Tento Reklamačný poriadok nadobúda účinnosť dňom 01.07.2024.
Držiteľ povolenia je oprávnený tento Reklamačný poriadok jednostranne kedykoľvek zmeniť, a to zverejnením nového Reklamačného poriadku na webovej stránke www.medikament.sk.
Príloha č. 1: Reklamačný formulár.