Čo (ne)môžem jesť pri histamínovej intolerancii?

Nedávno ste sa dozvedeli, že trpíte histamínovou intoleranciou a zisťujete, ktoré potraviny nie sú pre vás naďalej vhodné? Aj keď sa histamín nachádza v tele každého jedného z nás, pri jeho intolerancii sa stretávame s látkami, na ktoré telo nereaguje dobre. Povieme vám, ktoré potraviny sú zakázané pri histamínovej intolerancii.

Histamín je biogénny amín, ktorý sa podieľa na regulačných a obranných reakciách. Je pre nás nenahraditeľnou látkou. Akonáhle v organizme splní svoju úlohu, odbúrava sa z tela.

Pri poruche uvoľňovania alebo odbúravania histamínu dochádza k nežiaducim reakciám, ktoré jednotne označujeme pojmom histamínová intolerancia (HIT).

Príčiny vzniku a prejavy histamínovej intolerancie

Histamínová intolerancia je spôsobená nedostatočnou funkčnosťou enzýmov, zvýšeným príjmom histamínu v potrave či prítomnosťou látok, ktoré ho uvoľňujú.

Test na histamínovú intoleranciu

Prejavy histamínovej intolerancie sú rôznorodé, čo výrazne sťažuje prvotnú diagnostiku. U každého človeka sú príznaky iné a prejavujú sa rôznymi spôsobmi a intenzitou.

Najčastejšie sú to však alergie, kožné ochorenia, poruchy tráviaceho traktu, reumatoidné alebo srdcovo-cievne ochorenia.

Spúšťačom HIT môžu byť potraviny, stres, lieky chemické látky či rôzne iné ochorenia.

Diagnostika histamínovej intolerancie je v súčasnej dobe bohatej na rôzne diagnostické možnosti pomerne obtiažna. Domáci test, ktorý by vám pomohol rýchlo sa otestovať, na trhu momentálne nie je.

Samotná diagnostika si vyžaduje návštevu lekára, odobratie vzorky krvi a práce laboratória, v ktorom vám stanovia, ako kvalitu, tak aj kvantitu množstva DAO – diaminooxidázy. V preklade to znamená, že sa pozrú na to, koľko a akej kvality (funkčnosti) máte enzýmu, ktorý dokáže odbúravať histamín v tele.

Zdroje histamínu

Najčastejším zdrojom je potrava. Niektoré potraviny obsahujú prirodzene vyššie množstvo histamínu (jahody alebo paradajky).

Prijímame aj potraviny, ktoré síce obsahujú histamínu menej, no zvyšujú vylučovanie bunkami (ananás či ryby). Ďalším nepriateľom je aj alkohol, ktorý znižuje účinok DAO (enzýmu, ktorý v tele odbúrava histamín a tak znižuje jeho hladinu v tele).

Zakázané potraviny pri histamínovej intolerancii

Existuje niekoľko zoznamov, ktoré radia potraviny podľa typu, obsahu histamínu a účinku na DAO. Najznámejším je tzv. Švajčiarsky zoznam.

Vo svete histamínu nič nie je jednoduché. Každý človek s intoleranciou reaguje na rovnakú potravinu inak. Základom je histamínová diéta.

Histamínová diéta - potraviny obsahujúce histamín

Na minimálne 4 týždne sa vzdáte všetkého, čo obsahuje histamín, čím telo „zresetujete“. Následne v týždňových intervaloch pridávate jednotlivé potraviny.

Začínate tými s nižším obsahom histamínu. Nezabudnite na dostatočné časové odstupy, pretože alergia na potraviny (histamín) sa môže prejaviť aj po niekoľkých dňoch.

Cieľom je zistiť, ako telo na každú potravinu reaguje. Podľa toho si vytvoríte svoj vlastný zoznam.

Čo jesť pri histamínovej intolerancii

Vždy čerstvé jedlá

Ak máte HIT, dávajte si pozor na prihrievané jedlá, polotovary či inak chemicky upravované potraviny. Prihrievaním sa totiž v potrave zvyšuje množstvo histamínu.

Uprednostňujte preto vždy čerstvé jedlá. Ich zárukou však nemusia byť ani jedlá z reštaurácie. Nikdy neviete, či mäso nebolo marinované, v omáčke nie je dochucovadlo alebo či polievka nie je zo včera. Preto je najlepšie variť si doma, prípadne uprednostniť reštauráciu, ktorá má v ponuke stravu vhodnú pri HIT.

Nestrácajte nádej, akokoľvek strašidelne a nepríjemne môže histamínová intolerancia pôsobiť, v bežnom živote ju nemusíte takmer vôbec pociťovať.

Potraviny s nízkym obsahom histamínu

  • čerstvé mäso (chladené, mrazené, alebo čerstvé) – spôsob úpravy mäsa má taktiež vplyv na obsah histamínu (varené mäso ho obsahuje podstatne menej ako grilované – histamín sa varením vyplaví do vody)

  • čerstvo chytená ryba

  • kura (bez kože, čerstvé)

  • vaječný žĺtok

  • čerstvé ovocie – s výnimkou jahôd, je väčšina čerstvého ovocia považovaná za nízkohistamínové

  • čerstvá zelenina – okrem paradajok

  • ryžové cestoviny, ryžový chlieb (bez kvasníc), ryžové chlebíky, ovsené vločky, ryžové krekry, pšenová múka, cestoviny (pšeničné a kukuričné)

  • čerstvé pasterizované mlieko a mliečne produkty

  • náhrady mlieka – kokosové, ryžové

  • krémový syr, maslo

  • väčšina olejov na varenie – overte vhodnosť pred použitím

  • väčšina listových byliniek – overte vhodnosť pred použitím

  • väčšina necitrusových ovocných džúsov

  • bylinkové čaje – okrem tých spomínaných nižšie

Vysokohistamínové potraviny

  • alkohol – pokiaľ by ste predsa len chceli niečo na prípitok vyskúšajte bezhistamínové vína (nízkohistamínové) od Tvojevino.sk

  • nakladané alebo konzervované potraviny – uhorky

  • zrejúce syry

  • údené mäsité produkty – salámy, šunky, klobásy

  • mušle

  • fazuľoviny a strukoviny – cícer, sója

  • oriešky – arašidy, vlašské orechy, kešu

  • čokolády a ostatné kakaové produkty

  • väčšina citrusových plodov

  • pšeničné produkty

  • ocot

  • hotové jedlá

  • slané pochutiny, sladkosti s konzervantmi a pridanými farbivami

Uvoľňovače histamínu

  • väčšina citrusových plodov – kivi, citrón, limetka, ananás, slivky

  • kakao a čokoláda

  • orechy

  • papája

  • fazuľoviny a strukoviny

  • rajčiny

  • aditíva – benzoáty, siričitany, dusičnany, glutamány, potravinové farbivá

DAO blokátory

  • alkohol

  • čierny čaj

  • energetické nápoje

  • zelený čaj

  • maté čaj

Zamerajte sa na doplnkovú liečbu

Zoznam nevhodných potravín je síce dlhý a pôsobí tak, že vlastne nemôžete jesť nič, opak je pravdou. Po vytvorení vlastného zoznamu s vhodnou kombináciou doplnkovej liečby zistíte, že sa vlastne nemusíte až tak obmedzovať.

Autor

Vyštudovala som Farmaceutickú fakultu v Bratislave a následne absolvovala špecializačné štúdium v odbore lekárenstvo. Odvtedy pracujem vo verejnej lekárni.