10 otázok a odpovedí vplyvu COVID-19 na letnú dovolenku 2020.

Pandémia koronavirusu priniesla do našich životov nové výzvy a jednou z aktuálnych je aj výber letnej dovolenky. Donedávna úplne bežná vec, dnes vyvoláva mnoho otázok. Bezpečnosť a Vaše zdravie sú pre nás prioritou, preto sme odpovede na najčastejšie otázky hľadali v cestovnej agentúre SPIRIT Travel, ktorá v cestovnom ruchu pôsobí už 20 rokov.

1. Ktoré destinácie sú bezpečné?

Zoznam štátov, do ktorých je bezpečné cestovať sa neustále mení podľa epidemiologickej situácie v danej krajine. K dnešnému dňu (25.6.2020) patrí do tohto zoznamu 23 štátov. Z obľúbených dovolenkových destinácií spomeniem Grécko, Cyprus, Chorvátsko, Čierna Hora a Slovinsko. Tento zoznam poskytuje Ministerstvo zahraničných vecí. Veľmi užitočná je tiež webová stránka Európskej únie s aplikáciou Re-open EU, ktorá informuje o opatreniach v jednotlivých štátoch EÚ.

2. Je možné meniť termín už zakúpeného zájazdu alebo destináciu?

Vláda SR reagovala na situáciu ohľadom CoViD-19 prijatím novely zákona o cestovnom ruchu, ktorý bol následne v skrátenom legislatívnom konaní schválený v parlamente a podpísaný pani prezidentkou. Tento zákon umožňuje klientom okrem iného, dohodnúť sa s cestovnou kanceláriou na zmene zájazdu z hľadiska termínu alebo destinácie bez zaplatenia zmluvnej pokuty.

3. Je možné stornovať už zakúpený zájazd?

Ako sa to vezme. Ak klient cestovnej kancelárie patrí do rizikovej skupiny podľa novelizovaného zákona, môže dovolenku úplne a bezplatne stornovať, s tým, že mu zároveň bude vrátená celá zaplatená záloha. Ak však do tejto skupiny nepatrí, má dve možnosti riešenia. Prvou je zmena zmluvy o zájazde. Druhou tzv. oznámenie o náhradnom zájazde. Podrobnejšie o týchto možnostiach píšeme na našom blogu s titulom: „Čo bude s letnými dovolenkami“.

4. Čo ak sa v krajine nakazím, kryje cestovné poistenie hospitalizáciu a náklady na liečbu?

To závisí od konkrétneho cestovného poistenia, ktoré klient má uzatvorené. Väčšina cestovných poistení kryje liečebné náklady a hospitalizáciu. To sa však týka prípadov, kedy človek naozaj ochorie a vyžaduje liečbu, nie ak má podozrenie, že sa nakazil koronavírusom a putuje do karantény. Dôležité je tiež skontrolovať si výšku poistného krytia a to, či sa odškodnenie týka aj príbuzných hospitalizovaného.

5. Čo ak sa počas dovolenky dostanem do karantény?

Karanténa bohužiaľ nie je krytá cestovným poistením. Pobyt a náklady spojené s karanténou v cudzine si preto bude musieť klient hradiť sám. Cestovné poistenie by však malo kryť repatriáciu návratu na Slovensko. Na druhej strane sú krajiny, ktoré sa snažia prilákať zahraničných turistov na tzv. bezplatnú karanténu. Napríklad Cyprus prisľúbil, že zadarmo poskytne ubytovanie a stravu v karanténnom hoteli, v prípade, že sa počas dovolenky u nich cestujúci nakazí koronavírusom CoViD-19.

6. Pri príchode z ktorých krajín je nutná karanténa?

V prípade, že človek pricestuje zo štátu mimo „povolenej dvadsaťtrojky“, je potrebné, aby sa preukázal negatívnym výsledkom testu RT-PCR na ochorenie CoViD-19, nie starším ako 96 hodín na príslušnom regionálnom úrade verejného zdravotníctva (ďalej RÚVZ). Následne by mal zotrvať v domácej izolácii. Najskôr na piaty deň po príchode by mal RÚVZ zabezpečiť absolvovanie testu na ochorenie CoViD-19. Takáto domáca izolácia končí negatívnym výsledkom testu.

Povinnosť štátnej a e-karantény je momentálne zrušená, všetko je teda na dobrovoľnej báze. Takéto zodpovedné konanie by však malo byť vo vlastnom záujme každého, kto zo zahraničia pricestuje, bez ohľadu na krajinu, v ktorej bol.

7. Aké sú opatrenia hotelov, aby sa zabránilo šíreniu vírusu?

Vo všeobecnosti hotely pravidelne dezinfikujú verejné priestory a dotykové plochy. Klienti majú na každom kroku k dispozícii dezinfekciu rúk. Taktiež izby sú dôkladne dezinfikované po každom klientovi. Hotely sa tiež snažia zabezpečiť odstupy osôb, napríklad zredukovaním miest na sedenie v baroch a reštauráciách. Výraznou zmenou je aj naberanie jedla. Tzv. bufetové pulty budú oddelené priehľadným štítom. Jedlo na tanier bude ukladať kuchár. Verím, že túto zmenu určite privítajú aj samotní klienti hotelov.

8. Aké špeciálne výhody poskytuje Vaša cestovná agentúra počas koronakrízy?

V prvom rade pre klientov neustále monitorujeme aktuálny stav, čo sa týka bezpečnosti cestovania do vybranej destinácie. Sledujeme opatrenia, ktoré sa zavádzajú u nás na Slovensku, ale aj v zahraničí. Poskytujeme klientom plnú súčinnosť pri riešení ich dovolenky. Neustále im vysvetľujeme aké sú ich možnosti podľa nového zákona a robíme všetko pre to, aby sa mohli slobodne rozhodnúť pre čo najlepšie možné riešenie. A ako agentúra klientom predovšetkým šetríme veľa času, peňazí a starostí.

9. Aké zmeny a obmedzenia môžem očakávať počas dovolenky?

Určite bude potrebné zmieriť sa s niektorými opatreniami. Predpokladám, že sa bude vyžadovať zvýšená hygiena rúk a vlastný zodpovedný prístp. Niektoré služby môžu fungovať v obmedzenom režime, napríklad animačné programy alebo fakultatívne výlety. Treba to však brať z pozitívneho hľadiska. Na dovolenku si ideme predovšetkým oddýchnuť, načerpať energiu zo slniečka a mora. A v tomto by nás nemalo obmedziť žiadne opatrenie.

10. Potrebujem špeciálne povolenie aby som mohol vycestovať?

Niektoré krajiny môžu vyžadovať preukázanie sa negatívnym výsledkom testu na CoViD-19. Pri niektorých sa zasa vypisuje špeciálne tlačivo s informáciou o pobyte v danom štáte. Je to kvôli tomu, aby Vás mohli úrady varovať v prípade, že by sa vo Vašom okolí vyskytol prípad s ochorením CoViD-19. Našich klientov vždy informujeme o aktuálnych požiadavkách pre vstup do nimi vybranej destinácie. Informácie sa však dajú získať aj na webových stránkach príslušných úradov.

Na otázky odpovedala Katarína Leško z cestovnej agentúry SPIRIT Travel. V cestovnom ruchu pracuje už 20 rokov, od roku 2001 pod vlastnou značkou SPIRIT. Počas svojej kariéry precestovala svet krížom-krážom. Vlastné skúsenosti jej pomáhajú pri výbere dokonalej dovolenky pre klientov, čo dokazuje jej obľúbený slogan: „Vieme, čo predávame!“. Ten tiež vystihuje výber obchodných partnerov podľa princípu kvalita pred kvantitou.

Za náš tím MEDIKAMENT sa chceme poďakovať, že ste si našli na nás čas, bolo to veľmi príjemné stretnutie.

Všetkým prajeme peknú dovolenku či už strávenu doma alebo v zahraničí. Nezabúdajme na najdôležitejšie:  Je jedno kde ste, dôležité je s kým ste.